Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Wycieczka do Zakopanego

Treść

W dniu 27.09.2022 r. uczniowie naszej szkoły w ramach projektu „Super zSkoły Gminy Podegrodzie” pojechali na wycieczkę do Zakopanego.

W pierwszej kolejności udaliśmy się kolejką szynową na Gubałówkę, gdzie podziwialiśmy przepiękną panoramę gór, a nasz przewodnik opowiadał nam o pierwszych osadnikach zamieszkujących te okolice. Gubałówka to jedno z najbardziej rozpoznawalnych miejsc w Zakopanem. Obok Giewontu i Kasprowego Wierchu jest to najpopularniejszy szczyt górujący nad miastem. Gubałówka wznosi się na wysokość 1 126 m n.p.m. Mieliśmy tu możliwość zakupienia pamiątek.

Kolejnym punktem  zwiedzania był drewniany kościółek i cmentarz na Pęksowym Brzyzku. Cmentarz Zasłużonych na Pęksowym Brzyzku to najważniejsza i najstarsza nekropolia w Zakopanem i jedno z miejsc, które każdy odwiedzający stolicę Tatr powinien odwiedzić. Nazywany jest on również przez mieszkańców Starym Cmentarzem, gdyż powstał w drugiej połowie XIX wieku jako pierwszy zakopiański cmentarz. Nazwa tego cmentarza pochodzi od nazwiska Jana Pęksy, który był darczyńcą ziemi gdzie się on mieści. Natomiast słowo „brzyz” oraz jego zdrobnienie „brzyzek” oznaczają w góralskiej gwarze urwisko nad potokiem. Warto zaznaczyć, że kościół ten jest bardzo ważnym zabytkiem i świadkiem historii Zakopanego. Brama cmentarna została zaprojektowana przez Stanisława Witkiewicza, którego twórczość była związana z Zakopanem.

Kolejną atrakcją był spacer do centrum Zakopanego, a dokładniej na Krupówki.  Krupówki to ulica w Zakopanem będąca główną osią miasta. Jej nazwa pochodzi od polany Krupówki. Jest kultową ulicą tego miasta, w sezonie turystycznym i narciarskim są na niej tłumy turystów. Tu mięliśmy okazję posilić się przepysznym obiadem w restauracji " Chatka Puchatka".

Następnie udaliśmy się pod Wielką Krokiew im. Stanisława Marusarza. Jest to duża skocznia narciarska w Zakopanem. Wchodzi ona w skład Ośrodka Przygotowań Olimpijskich w Zakopanem, a zarządza nią Centralny Ośrodek Sportu. Jest zlokalizowana na północnym stoku góry Krokiew (1378 m n.p.m.) w Zakopanem, na wysokości 1050 m n.p.m.

Ostatnim punktem wyprawy była lekcja w Centrum Edukacji Przyrodniczej Tatrzańskiego Parku Narodowego. Zobaczyliśmy największą makietę Tatr i wysłuchaliśmy wyświetlanej na niej prezentacji łączącej obraz i dźwięk. W sali kinowej obejrzeliśmy film przyrodniczy o Tatrach. Została nam również przybliżona flora i fauna przyrody tatrzańskiej.

Wypoczęliśmy doskonale! Przywieźliśmy do Mokrej Wsi niezapomniane wrażenia i dużo góralskiego optymizmu.